Silnik jest sercem każdego pojazdu, a jego wydajność w dużej mierze zależy od prawidłowej kompresji. Zdarza się jednak, że mimo regularnej konserwacji, moc silnika spada, co może wskazywać na problemy z kompresją. W naszym artykule przyjrzymy się głównym przyczynom braku kompresji w silniku oraz podpowiemy, jak samodzielnie wykonać pomiar ciśnienia sprężania. Dowiesz się także, jak specjalne dodatki do silnika mogą pomóc w przywróceniu jego optymalnej pracy.
O kompresji silnika słów kilka
Kompresja w silniku to proces, w którym mieszanka paliwowo-powietrzna (lub samo powietrze w przypadku silników Diesla) jest sprężana w cylindrze przez ruch tłoka. To zjawisko jest fundamentalne dla efektywnego spalania paliwa i generowania mocy. Wysokie ciśnienie sprężania świadczy o dobrej kondycji silnika, zapewniając jego wydajność, moc i oszczędność paliwa. Prawidłowe wartości ciśnienia sprężania różnią się w zależności od typu silnika: w silnikach benzynowych typowo wynoszą od 8:1 do 12:1, a w silnikach Diesla od 15:1 do 23:1
Główne przyczyny braku kompresji w silniku
Brak kompresji w silniku to poważny problem, który może prowadzić do spadku mocy, zwiększonego zużycia paliwa i emisji spalin. Warto znać najczęstsze przyczyny tego zjawiska, aby móc szybko zareagować i zapobiec dalszym uszkodzeniom.
Uszkodzona uszczelka głowicy
Uszczelka głowicy pełni kluczową rolę w utrzymaniu szczelności w silniku. Jej uszkodzenie może prowadzić do wycieku gazów spalinowych i płynów, co skutkuje brakiem kompresji na cylindrach. Objawia się to spadkiem mocy silnika i przegrzewaniem.
Uszkodzone zawory
Zawory odpowiadają za kontrolowanie przepływu mieszanki paliwowo-powietrznej i spalin. Ich uszkodzenie, takie jak wypalenie lub pęknięcie, może powodować brak ciśnienia w cylindrze. Zazwyczaj objawia się to nierównomierną pracą silnika i trudnościami w uruchamianiu.
Zużyte lub uszkodzone pierścienie tłokowe
Pierścienie tłokowe zapewniają szczelność między tłokiem a ścianką cylindra. Ich zużycie lub uszkodzenie prowadzi do utraty kompresji, co objawia się zwiększonym zużyciem oleju i spadkiem mocy. Brak kompresji na cylindrze z uszkodzonymi pierścieniami jest często spotykany w starszych silnikach.
Nieprawidłowe luzy zaworowe
W silnikach 4-suwowych nieprawidłowe luzy zaworowe mogą być przyczyną braku kompresji. Zbyt duże lub zbyt małe luzy powodują, że zawory nie zamykają się szczelnie, co prowadzi do braku ciśnienia sprężania.
Uszkodzenia mechaniczne silnika
Poważne uszkodzenia mechaniczne, takie jak pęknięcia w bloku silnika lub głowicy są kolejnymi przyczynami, dla których w cylindrze nie ma ciśnienia.Tego typu uszkodzenia często wymagają gruntownej naprawy lub wymiany komponentów.
Zużycie gniazd zaworowych
Zużyte gniazda zaworowe mogą powodować nieszczelności, które prowadzą do braku kompresji w cylindrze. Jest to często wynik długotrwałej eksploatacji silnika bez odpowiedniej konserwacji.
Uszkodzenie tłoka lub cylindra
Poważne uszkodzenia tłoka lub cylindra, takie jak pęknięcia lub zarysowania również mogą powodować ten problem. Taka sytuacja wymaga wymiany uszkodzonej części.
Problemy z rozrządem
Również nieprawidłowe ustawienie rozrządu może wpływać na kompresję w silniku, co jest związane z otwieraniem się i zamykaniem zaworów w nieodpowiednim momencie.
Jak samodzielnie zmierzyć ciśnienie sprężania w silniku?
Podejrzewasz brak kompresji w silniku, ale nie jesteś pewien, czy to akurat ten problem? Możesz to sprawdzić w kilku prostych krokach, wykonując test ciśnienia sprężania. Jak to zrobić?
Aby dokładnie wykonać tę czynność, potrzebujesz manometru do pomiaru kompresji oraz kilku podstawowych narzędzi. Pierwszym krokiem jest upewnienie się, że akumulator jest w pełni naładowany i silnik rozgrzany do temperatury roboczej, co zapewnia dokładniejsze wyniki.
Zacznij od wyłączenia układu zasilania paliwem, aby zapobiec wtryskowi paliwa podczas testu. Następnie wykręć wszystkie świece zapłonowe (dla silników benzynowych**) lub żarowe** (dla silników Diesla), co pozwoli na łatwiejsze wprowadzenie sondy manometru do każdego cylindra. Aby usunąć resztki paliwa z cylindrów, przekręć na chwilę rozrusznik.
Wprowadź sondę manometru do otworu po świecy lub żarówce, upewniając się, że jest dobrze uszczelniona. Wciśnij pedał gazu do końca, aby otworzyć przepustnicę i obracaj silnik rozrusznikiem przez kilka sekund, aż wskazanie na manometrze się ustabilizuje. Zanotuj odczyt i powtórz ten proces dla każdego cylindra, zachowując tę samą procedurę.
Po zakończeniu pomiarów porównaj uzyskane wartości z zaleceniami producenta. Sprawdź, czy różnice między cylindrami nie przekraczają 10% najwyższego odczytu lub 1 bara, co mogłoby wskazywać na problemy mechaniczne, takie jak zużycie pierścieni tłokowych, nieszczelności zaworów lub uszkodzenia uszczelki głowicy. Regularne sprawdzanie ciśnienia sprężania to klucz do utrzymania optymalnej wydajności i trwałości silnika.
Jeśli zauważysz problemy z kompresją w swoim silniku, warto sięgnąć po specjalne dodatki do silnika, takie jak MIHEL EP500 DE dla silników Diesla lub MIHEL EP500 PE dla jednostek benzynowych. Te produkty mogą pomóc w przywróceniu odpowiedniej kompresji i ogólnej kondycji silnika, zapewniając jego długowieczność i efektywność.