Dodatki do silnika

Spada moc silnika? Poznaj przyczyny braku kompresji

Spada moc silnika? Poznaj przyczyny braku kompresji
Dodatki do silnika

Silnik jest sercem każdego pojazdu, a jego wydajność w dużej mierze zależy od prawidłowej kompresji. Zdarza się jednak, że mimo regularnej konserwacji, moc silnika spada, co może wskazywać na problemy z kompresją. W naszym artykule przyjrzymy się głównym przyczynom braku kompresji w silniku oraz podpowiemy, jak samodzielnie wykonać pomiar ciśnienia sprężania. Dowiesz się także, jak specjalne dodatki do silnika mogą pomóc w przywróceniu jego optymalnej pracy.

O kompresji silnika słów kilka

Kompresja w silniku to proces, w którym mieszanka paliwowo-powietrzna (lub samo powietrze w przypadku silników Diesla) jest sprężana w cylindrze przez ruch tłoka. To zjawisko jest fundamentalne dla efektywnego spalania paliwa i generowania mocy. Wysokie ciśnienie sprężania świadczy o dobrej kondycji silnika, zapewniając jego wydajność, moc i oszczędność paliwa. Prawidłowe wartości ciśnienia sprężania różnią się w zależności od typu silnika: w silnikach benzynowych typowo wynoszą od 8:1 do 12:1, a w silnikach Diesla od 15:1 do 23:1

Główne przyczyny braku kompresji w silniku

Brak kompresji w silniku to poważny problem, który może prowadzić do spadku mocy, zwiększonego zużycia paliwa i emisji spalin. Warto znać najczęstsze przyczyny tego zjawiska, aby móc szybko zareagować i zapobiec dalszym uszkodzeniom.

Uszkodzona uszczelka głowicy

Uszczelka głowicy pełni kluczową rolę w utrzymaniu szczelności w silniku. Jej uszkodzenie może prowadzić do wycieku gazów spalinowych i płynów, co skutkuje brakiem kompresji na cylindrach. Objawia się to spadkiem mocy silnika i przegrzewaniem.

Uszkodzone zawory

Zawory odpowiadają za kontrolowanie przepływu mieszanki paliwowo-powietrznej i spalin. Ich uszkodzenie, takie jak wypalenie lub pęknięcie, może powodować brak ciśnienia w cylindrze. Zazwyczaj objawia się to nierównomierną pracą silnika i trudnościami w uruchamianiu.

Zużyte lub uszkodzone pierścienie tłokowe

Pierścienie tłokowe zapewniają szczelność między tłokiem a ścianką cylindra. Ich zużycie lub uszkodzenie prowadzi do utraty kompresji, co objawia się zwiększonym zużyciem oleju i spadkiem mocy. Brak kompresji na cylindrze z uszkodzonymi pierścieniami jest często spotykany w starszych silnikach.

  • Nieprawidłowe luzy zaworowe

    W silnikach 4-suwowych nieprawidłowe luzy zaworowe mogą być przyczyną braku kompresji. Zbyt duże lub zbyt małe luzy powodują, że zawory nie zamykają się szczelnie, co prowadzi do braku ciśnienia sprężania.

    Uszkodzenia mechaniczne silnika

    Poważne uszkodzenia mechaniczne, takie jak pęknięcia w bloku silnika lub głowicy są kolejnymi przyczynami, dla których w cylindrze nie ma ciśnienia.Tego typu uszkodzenia często wymagają gruntownej naprawy lub wymiany komponentów.

    Zużycie gniazd zaworowych

    Zużyte gniazda zaworowe mogą powodować nieszczelności, które prowadzą do braku kompresji w cylindrze. Jest to często wynik długotrwałej eksploatacji silnika bez odpowiedniej konserwacji.

    Uszkodzenie tłoka lub cylindra

    Poważne uszkodzenia tłoka lub cylindra, takie jak pęknięcia lub zarysowania również mogą powodować ten problem. Taka sytuacja wymaga wymiany uszkodzonej części.

    Problemy z rozrządem

    Również nieprawidłowe ustawienie rozrządu może wpływać na kompresję w silniku, co jest związane z otwieraniem się i zamykaniem zaworów w nieodpowiednim momencie.

    Jak samodzielnie zmierzyć ciśnienie sprężania w silniku?

    Podejrzewasz brak kompresji w silniku, ale nie jesteś pewien, czy to akurat ten problem? Możesz to sprawdzić w kilku prostych krokach, wykonując  test ciśnienia sprężania. Jak to zrobić?

    Aby dokładnie wykonać tę czynność, potrzebujesz manometru do pomiaru kompresji oraz kilku podstawowych narzędzi. Pierwszym krokiem jest upewnienie się, że akumulator jest w pełni naładowany i silnik rozgrzany do temperatury roboczej, co zapewnia dokładniejsze wyniki.

    Zacznij od wyłączenia układu zasilania paliwem, aby zapobiec wtryskowi paliwa podczas testu. Następnie wykręć wszystkie świece zapłonowe (dla silników benzynowych**) lub żarowe** (dla silników Diesla), co pozwoli na łatwiejsze wprowadzenie sondy manometru do każdego cylindra. Aby usunąć resztki paliwa z cylindrów, przekręć na chwilę rozrusznik.

    Wprowadź sondę manometru do otworu po świecy lub żarówce, upewniając się, że jest dobrze uszczelniona. Wciśnij pedał gazu do końca, aby otworzyć przepustnicę i obracaj silnik rozrusznikiem przez kilka sekund, aż wskazanie na manometrze się ustabilizuje. Zanotuj odczyt i powtórz ten proces dla każdego cylindra, zachowując tę samą procedurę.

    Po zakończeniu pomiarów porównaj uzyskane wartości z zaleceniami producenta. Sprawdź, czy różnice między cylindrami nie przekraczają 10% najwyższego odczytu lub 1 bara, co mogłoby wskazywać na problemy mechaniczne, takie jak zużycie pierścieni tłokowych, nieszczelności zaworów lub uszkodzenia uszczelki głowicy. Regularne sprawdzanie ciśnienia sprężania to klucz do utrzymania optymalnej wydajności i trwałości silnika.

    Jeśli zauważysz problemy z kompresją w swoim silniku, warto sięgnąć po specjalne dodatki do silnika, takie jak MIHEL EP500 DE dla silników Diesla lub MIHEL EP500 PE dla jednostek benzynowych. Te produkty mogą pomóc w przywróceniu odpowiedniej kompresji i ogólnej kondycji silnika, zapewniając jego długowieczność i efektywność.

    Wpisy z tej samej kategorii

    Czytaj dalej

    Głośna praca silnika Diesla – co może być powodem?
    Dodatki do silnika

    Głośna praca silnika Diesla – co może być powodem?

    Silnik Diesla pracuje głośniej, niż silnik benzynowy, o czym większość kierowców wie. Mimo, że charakterystyczne klekotanie jest normalnym dźwiękiem dla Diesla, istnieją inne, bardziej niepokojące dźwięki, takie jak dudnienie, stukanie czy nietypowe wibra...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Jakie są przyczyny głośnej pracy silnika benzynowego?
    Dodatki do silnika

    Jakie są przyczyny głośnej pracy silnika benzynowego?

    Silnik Twojego samochodu pracuje głośniej niż zwykle? To może być sygnał, że coś jest nie tak. Dźwięki dobiegające spod maski mogą świadczyć o różnych problemach technicznych, które mogą wymagać uwagi. W tym artykule omówimy najczęstsze przyczyny głośnej ...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Jakie są oznaki słabej kompresji w silniku Diesla i jak sobie z nimi radzić?
    Dodatki do silnika

    Jakie są oznaki słabej kompresji w silniku Diesla i jak sobie z nimi radzić?

    Aby silnik Diesla działał sprawnie i efektywnie musi mieć zapewnione odpowiednie ciśnienie sprężania. Kiedy kompresja jest słaba, może to prowadzić do wielu problemów, które wpływają na ogólną wydajność i niezawodność pojazdu. W tym wpisie omówimy typowe ...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Objawy niskiej kompresji w silniku – co powinno Cię zaniepokoić?
    Dodatki do silnika

    Objawy niskiej kompresji w silniku – co powinno Cię zaniepokoić?

    Prawidłowa kompresja w silniku jest kluczowa dla jego efektywnej pracy i trwałości. W naszym artykule wyjaśniamy, dlaczego utrzymanie odpowiedniego ciśnienia sprężania jest tak ważne, jakie są najczęstsze objawy niskiej kompresji oraz jak radzić sobie z t...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Spada moc silnika? Poznaj przyczyny braku kompresji
    Dodatki do silnika

    Spada moc silnika? Poznaj przyczyny braku kompresji

    Silnik jest sercem każdego pojazdu, a jego wydajność w dużej mierze zależy od prawidłowej kompresji. Zdarza się jednak, że mimo regularnej konserwacji, moc silnika spada, co może wskazywać na problemy z kompresją. W naszym artykule przyjrzymy się głównym ...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager