Oleje

Olej pod kontrolą, czyli jakie są normy zużycia w silniku Diesla?

Olej pod kontrolą, czyli jakie są normy zużycia w silniku Diesla?
Oleje

Utrzymanie silnika Diesla w doskonałej kondycji to klucz do długowieczności i niezawodności pojazdu. Jednym z najważniejszych aspektów pielęgnacji jest kontrola zużycia oleju. Jakie różnice występują między starymi a nowymi modelami jednostek wysokoprężnych? W jaki sposób oleje ceramiczne mogą zrewolucjonizować pielęgnację Twojego auta? Zapraszamy do lektury.

Ile wynosi „normalne” zużycie oleju w silniku Diesla?

Wiedza o tym, jak olej silnikowy jest zużywany w zależności od ilości spalonego paliwa, może Ci bardzo pomóc w utrzymaniu auta w dobrej kondycji. Przykładowo, w nowszych modelach samochodów z silnikami Diesla norma zużycia oleju może wynosić od 0,05% do 0,5% całkowitego zużycia paliwa. Co to oznacza w praktyce? Jeśli na każde 100 km zużyjesz 10 litrów paliwa, to ilość oleju, którą stracisz, będzie się mieścić w przedziale od 5 do 50 ml.

Nowe vs. stare Diesle – co się zmienia w zużyciu oleju?

Różnice między starymi a nowymi silnikami Diesla są spore, zwłaszcza jeśli chodzi o zużycie oleju. Dzięki nowoczesnym technologiom nowe modele zużywają znacznie mniej oleju. W starych Dieslach, gdzie uszczelki mogą być już nieco zużyte, a silnik pokazać ślady wielu przejechanych kilometrów, norma zużycia może skoczyć nawet do 1 litra na 1000 km. Dla właścicieli starszych aut to ważna informacja – regularne sprawdzanie i wymiana oleju to “must have”, żeby uniknąć większych problemów i utrzymać silnik w dobrym zdrowiu. Ta różnica w zużyciu między nowymi a starymi modelami podkreśla znaczenie dostosowania strategii konserwacji do wieku i stanu technicznego pojazdu.

Co wpływa na zużycie oleju w silniku wysokoprężnym?

Jednym z kluczowych elementów jest obciążenie silnika: 

  • intensywna jazda
  • ciągłe przyspieszanie,
  • transport ciężkich ładunków, które mogą znacznie zwiększyć zapotrzebowanie na olej. 

Silnik pracujący pod większym obciążeniem produkuje więcej ciepła, co zwiększa ryzyko, że olej szybciej się zużyje lub nawet spali. Z drugiej strony, warunki, w jakich operuje pojazd, także odgrywają ważną rolę. Niskie temperatury mogą zagęszczać olej, utrudniając jego przepływ i zwiększając jego zużycie, podczas gdy krótkie trasy nie pozwalają olejowi osiągnąć optymalnej temperatury pracy, co może prowadzić do kondensacji i akumulacji wody w oleju. To wszystko składa się na wzmożone zużycie, które nie tylko wpływa na wydajność silnika, ale i na jego długoterminową żywotność.

  • Pojemność

  • Pielęgnacja i kontrola poziomu oleju – klucz do zmniejszenia zużycia

    Regularne sprawdzanie poziomu oleju to jedna z najważniejszych czynności, które możesz wykonać, aby zapewnić długie i zdrowe życie silnikowi Diesla. Nie jest to trudne – wystarczy kilka minut przed każdym dłuższym wyjazdem lub raz na tydzień, aby upewnić się, że olej jest na odpowiednim poziomie i nie wykazuje niepokojących oznak, takich jak zbyt ciemna barwa czy obecność metalicznych opiłków. Dbałość o olej to także regularna wymiana według zaleceń producenta lub częściej, co nie tylko chroni silnik, ale także zapewnia optymalną wydajność. 

    Odpowiednia eksploatacja pojazdu również ma znaczenie – unikanie nadmiernego obciążenia, utrzymywanie równomiernego tempa jazdy i unikanie zbyt krótkich tras, gdy to możliwe, może znacząco zmniejszyć zużycie oleju. Pamiętaj, że zdrowy silnik to nie tylko kwestia techniczna, ale i ekonomiczna – mniejsze zużycie oleju oznacza rzadsze jego dokupywanie i wymiany, co przekłada się na oszczędności dla Twojego portfela.

    Oleje ceramiczne MIHEL: Twój Diesel może działać lepiej i dłużej

    W kontekście naszej dyskusji na temat normatywnego zużycia oleju w silnikach Diesla warto zwrócić uwagę na nowoczesne rozwiązania, które mogą realnie wpłynąć na zmniejszenie tego zużycia i poprawę wydajności silnika. Jednym z takich rozwiązań są oleje ceramiczne oferowane przez MIHEL, które stanowią przełom w technologii smarowania.

    Oleje te wzbogacone o nanocząsteczki ceramiki działają jak mikroskopijne łożyska, redukując tarcie wewnętrzne w silniku. To nie tylko zmniejsza zużycie oleju, ale też poprawia ogólną wydajność pracy silnika, obniżając zarówno zużycie paliwa, jak i emisję spalin. Dodatkowo, dzięki swojej wyjątkowej odporności termicznej, oleje ceramiczne skutecznie chronią silnik nawet w bardzo wysokich temperaturach, które są często nieuniknione w ciężkich warunkach eksploatacyjnych.

    Dla właścicieli starszych i bardziej wyeksploatowanych Diesli, które naturalnie zużywają więcej oleju, przejście na oleje ceramiczne może być szczególnie korzystne. Dzięki swoim zaawansowanym właściwościom takie oleje mogą pomóc w regeneracji i ochronie zużytych części silnika, wydłużając ich żywotność i poprawiając ogólną niezawodność pojazdu. To inwestycja, która może przynieść wymierne korzyści zarówno w krótkiej, jak i długiej perspektywie.

    Wpisy z tej samej kategorii

    Czytaj dalej

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager