Oleje

Najlepsze oleje do starych silników – jak wybrać odpowiedni produkt dla długowieczności Twojego auta?

Najlepsze oleje do starych silników – jak wybrać odpowiedni produkt dla długowieczności Twojego auta?
Oleje

Dobór odpowiedniego oleju do starszych silników jest kluczowy dla utrzymania ich sprawności i długowieczności. W starszych pojazdach, gdzie luzy między częściami są większe, oleje o wyższej lepkości, jak 15W-40 lub 20W-50, mogą lepiej chronić silnik, szczególnie w wyższych temperaturach. Decydując się na typ oleju, warto również rozważyć oleje mineralne, które są mniej agresywne dla starszych uszczelek i osadów, a także dodatki ZDDP, które zapewniają ochronę przed zużyciem przy dużych obciążeniach. Unikanie olejów syntetycznych o wysokich właściwościach myjących, które mogą usunąć korzystne osady, również jest istotne dla zdrowia klasycznego silnika.

Lepkość oleju w starszych silnikach – dlaczego wyższa klasa SAE może uratować Twój klasyk?

Zastanawiając się nad tym, jaki olej do starego silnika będzie najlepszy, warto przede wszystkim skupić się na kwestii lepkości. W miarę eksploatacji pojazdu tolerancje między częściami roboczymi stają się coraz większe, co bezpośrednio wpływa na wymagania dotyczące środka smarnego. Wybierając np. olej do silnika z przebiegiem powyżej 200 tysięcy kilometrów, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na parametr lepkości. 

Oleje o wyższej klasie lepkości, takie jak 15W-40 czy 20W-50, zapewniają znacznie lepszą ochronę w silnikach z większymi luzami. Pamiętaj jednak, że lepkość oleju musi być również dostosowana do warunków klimatycznych – w chłodniejszym klimacie zbyt gęsty środek smarny może powodować problemy z rozruchem, natomiast w wysokich temperaturach zbyt rzadki olej nie zapewni odpowiedniej ochrony. 

Kluczowe znaczenie ma także temperatura robocza silnika – jeśli często pokonujesz krótkie dystanse, lepiej sprawdzi się olej o niższej lepkości, który szybciej dotrze do wszystkich punktów smarowania.

  • Mineralny czy półsyntetyczny? Kluczowe różnice w olejach do zabytkowych jednostek napędowych

    Podczas poszukiwań odpowiedzi na pytanie, jaki olej do starego silnika benzynowego będzie optymalny, musisz zmierzyć się z wyborem pomiędzy olejem mineralnym a półsyntetycznym. 

    • Oleje mineralne, ze względu na swoją budowę chemiczną i większe cząsteczki, doskonale sprawdzają się w starszych konstrukcjach silnikowych. Są one mniej agresywne wobec uszczelek. Technologia produkcji olejów mineralnych pozostaje względnie niezmienna, co sprawia, że świetnie współpracują one z materiałami uszczelniającymi stosowanymi w klasycznych pojazdach. 
    • Oleje półsyntetyczne stanowią natomiast kompromis między tradycją a nowoczesnością – zapewniają lepszą ochronę przed zużyciem, jednocześnie zachowując kompatybilność ze starszymi uszczelkami.

    Dodatki ZDDP w olejach silnikowych – sprzymierzeńcy starych silników

    Poszukując odpowiedzi na pytanie, jaki olej do starych silników Diesla czy benzynowych będzie najodpowiedniejszy, nie możesz pominąć kwestii dodatków uszlachetniających, szczególnie związków ZDDP. Dodatki na bazie cynku i fosforu (ZDDP) odgrywają kluczową rolę w ochronie elementów silnika pracujących w warunkach wysokiego obciążenia, takich jak krzywki wałka rozrządu czy popychacze zaworowe. Klasyfikacja olejów silnikowych współczesnych produktów często wskazuje na obniżoną zawartość tych związków, co jest podyktowane normami emisji spalin i ochroną katalizatorów. Jednak w przypadku starszych jednostek napędowych wysoka zawartość ZDDP jest niezbędna dla zapewnienia odpowiedniej ochrony przed zużyciem. Warto wiedzieć, że współczesne oleje, nawet te o wysokiej jakości, mogą nie zawierać wystarczającej ilości tych dodatków.

    Poznaj innowacyjne dodatki do silnika z nanocząsteczkami ceramiki od MIHEL.

    Niebezpieczne pułapki nowoczesnych olejów syntetycznych – czego unikać w klasycznych samochodach?

    Rozważając, jaki olej wybrać do swojego klasyka, musisz mieć świadomość potencjalnych zagrożeń związanych z nowoczesnymi olejami syntetycznymi. Zaawansowane właściwości myjące współczesnych olejów mogą prowadzić do poważnych problemów w starszych jednostkach napędowych. Oleje syntetyczne, choć technologicznie zaawansowane, mogą okazać się zbyt agresywne dla klasycznych silników, ponieważ ich działanie czyszczące negatywnie działa na uszczelki starej technologii.

  • Częstotliwość wymiany oleju w starszych silnikach – praktyczny przewodnik dla właścicieli klasyków

    Wiedząc już, że olej do starych silników wymaga szczególnej uwagi, musisz pamiętać o odpowiedniej częstotliwości jego wymiany. Starsze jednostki napędowe charakteryzują się zwiększonym zużyciem oleju oraz tendencją do szybszego gromadzenia zanieczyszczeń. Dlatego tak istotne jest, aby nie przedłużać okresów między wymianami. Optymalnym rozwiązaniem jest wymiana oleju co 5000-7500 kilometrów lub przynajmniej raz na pół roku, nawet jeśli nie osiągnąłeś zalecanego przebiegu. Równie ważna jest wymiana filtra oleju przy każdej zmianie środka smarnego – nawet najlepszy olej nie zapewni odpowiedniej ochrony, jeśli będzie przepływał przez zabrudzony filtr.

    Wpisy z tej samej kategorii

    Czytaj dalej

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager