Branie oleju przez silnik Diesla to problem, który może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw. Zrozumienie, dlaczego tak się dzieje, jest kluczowe dla utrzymania jednostki w dobrej kondycji. W tym artykule omówimy, co oznacza nadmierne zużycie oleju przez silnik wysokoprężny, do jakich problemów może to prowadzić oraz jakie są najczęstsze przyczyny tego zjawiska. Zachęcamy do lektury.
Co znaczy, że Diesel bierze olej i do czego to może doprowadzić?
Kiedy silnik Diesla zaczyna "brać olej", oznacza to, że zużywa nadmierne ilości oleju silnikowego. To zjawisko może prowadzić do szeregu poważnych problemów. Przede wszystkim do uszkodzenia samego silnika, ponieważ olej odgrywa kluczową rolę w smarowaniu i chłodzeniu ruchomych części. Bez odpowiedniej ilości środka smarnego, te części mogą ulec przegrzaniu i szybkiemu zużyciu, co zwiększa ryzyko awarii.
Dodatkowo nadmiar oleju może przedostać się do układu wydechowego, co powoduje dymienie na niebiesko, zanieczyszczając środowisko i mogąc doprowadzić do zatkania filtra cząstek stałych (DPF). To z kolei może skutkować kosztownymi naprawami. Kolejnym problemem jest ryzyko uszkodzenia turbosprężarki, która również jest smarowana olejem silnikowym. Jeśli turbosprężarka zacznie działać nieprawidłowo, może to prowadzić do spadku mocy silnika i zwiększenia zużycia paliwa.
W celu minimalizacji problemów związanych z tarciem i przegrzewaniem się silnika warto rozważyć stosowanie olejów ceramicznych od MIHEL. Ich zaawansowana formuła nanocząsteczek pomaga w utrzymaniu optymalnego smarowania i wydłuża żywotność jednostki napędowej.
Dlaczego Diesel spala olej? Poznaj częste przyczyny
Zużycie oleju powyżej normy może być spowodowane kilkoma czynnikami, takimi jak zużycie uszczelek i pierścieni tłokowych, nieszczelności w układzie smarowania czy problemy z turbosprężarką, ale nie tylko. Poniżej opiszemy najczęstsze przyczyny takiego stanu rzeczy.
Zużyte pierścienie tłokowe
Pierścienie tłokowe odgrywają kluczową rolę w uszczelnianiu komory spalania. Kiedy się zużyją lub odkształcą, tracą swoją zdolność do prawidłowego uszczelniania. W efekcie olej może przedostawać się do komory spalania, co skutkuje jego nadmiernym zużyciem. To zjawisko często prowadzi do zwiększonego zadymienia i obniżonej wydajności silnika.
Wadliwe uszczelniacze zaworowe
Uszczelniacze zaworowe są odpowiedzialne za zapobieganie przedostawaniu się oleju do cylindrów. Gdy ulegają zużyciu, zaczynają przepuszczać olej, który następnie trafia do komory spalania. To może powodować powstawanie dymu podczas pracy silnika oraz pogorszenie ogólnej jego wydajności.
Problemy z turbosprężarką
Turbosprężarka, która ma nieszczelności na łożyskowaniu lub zatkany przewód odprowadzający olej, może powodować przedostawanie się oleju do układu dolotowego. W takiej sytuacji olej jest spalany wraz z paliwem, co prowadzi do jego nadmiernego zużycia oraz potencjalnych problemów z układem wydechowym.
Zużycie gładzi cylindrów
Gładzie cylindrów, które są nadmiernie zużyte, mogą prowadzić do zwiększonego zużycia oleju. Wytarcie powierzchni cylindrów sprawia, że pierścienie tłokowe nie mogą prawidłowo uszczelniać komory spalania, co skutkuje przedostawaniem się oleju do wnętrza cylindra.
Nagromadzenie nagaru
Nagromadzenie nagaru w silniku może blokować pierścienie tłokowe w rowkach, co powoduje, że nie uszczelniają one efektywnie komory spalania. To z kolei prowadzi do zwiększonego zużycia oleju oraz obniżenia wydajności silnika.
Stosowanie oleju o zbyt niskiej lepkości
Nowoczesne silniki Diesla często wymagają olejów o niskiej lepkości, aby zmniejszyć tarcie i poprawić wydajność. Jednakże oleje o zbyt niskiej lepkości mogą nie zapewniać odpowiedniego uszczelnienia, co skutkuje zwiększonym zużyciem oleju.
Wydłużone okresy między wymianami oleju
Olej silnikowy z czasem traci swoje właściwości smarne. Wydłużone okresy między wymianami oleju mogą prowadzić do jego pogorszenia, co skutkuje zwiększonym zużyciem oleju oraz ryzykiem uszkodzenia silnika. Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla utrzymania jego właściwości i optymalnej pracy silnika.
Wpływ spalania oleju na temperaturę spalania
W silnikach Diesla spalanie oleju znacząco zwiększa temperaturę spalania. To może prowadzić do uszkodzenia końcówek wtryskiwaczy, co z kolei wpływa na efektywność wtrysku paliwa i ogólną wydajność silnika. Wysoka temperatura spalania może również przyspieszyć zużycie innych komponentów silnika, prowadząc do kosztownych napraw. Dodatkowo podwyższona temperatura może powodować pękanie głowicy silnika lub uszkodzenie uszczelek, co wiąże się z dalszymi problemami mechanicznymi. Długotrwałe eksploatowanie silnika w takich warunkach może znacząco skrócić jego żywotność, zwiększając ryzyko poważnych awarii. Dlatego ważne jest, by szybko zdiagnozować i rozwiązać problem brania oleju i uniknąć poważniejszych uszkodzeń silnika