Woda dostająca się do baku może powodować trudności z uruchomieniem silnika, nierówną pracę, a nawet korozję układu paliwowego. To tylko niektóre z objawów, które mogą sygnalizować ten problem. W naszym wpisie opowiemy o tym, jak woda trafia do baku, jakie są główne objawy jej obecności oraz jak zapobiegać i radzić sobie z tym niebezpiecznym zjawiskiem. Zapoznaj się z dalszą częścią artykułu, aby dowiedzieć się, jak chronić swój samochód przed skutkami obecności wody w paliwie. Zapraszamy do lektury.
Jak woda dostaje się do baku paliwa?
Woda może przedostać się do baku paliwa na różne sposoby, a jednym z najczęstszych jest kondensacja. W chłodne dni, gdy ciepłe powietrze wewnątrz zbiornika styka się z jego chłodniejszą ścianką, para wodna skrapla się na powierzchni baku, a krople wody mieszają się z paliwem. Innym źródłem wody mogą być zanieczyszczenia na stacjach paliw – po intensywnych opadach deszczu lub powodzi, woda może dostać się do podziemnych zbiorników paliwowych i trafić do Twojego samochodu podczas tankowania. Woda może również przenikać do baku przez nieszczelności, np. w korku wlewu paliwa, lub podczas tankowania w warunkach wysokiej wilgotności powietrza. Starsze samochody są szczególnie narażone na ten problem, ponieważ korozja zbiornika paliwa może prowadzić do powstawania drobnych otworów, przez które woda może się przedostawać.
Główne objawy wody w baku
Obecność wody w baku paliwa może nie być od razu oczywista, ale istnieją pewne sygnały, które mogą na to wskazywać. Jednym z pierwszych objawów jest problem z rozruchem silnika, zwłaszcza w zimne dni. Woda w paliwie może powodować, że silnik ma trudności z uruchomieniem, ponieważ woda nie spala się tak jak paliwo. Kolejnym symptomem jest nierówna praca silnika, szczególnie zauważalna na niskich obrotach lub podczas przyspieszania. Jeśli silnik zaczyna szarpać lub działać niestabilnie, warto sprawdzić, czy w paliwie nie ma wody. Zwiększone spalanie paliwa również może być objawem obecności wody, ponieważ silnik może próbować kompensować niedostateczną ilość energii, jaką otrzymuje – w tym miejscu polecamy regularnie stosować ceramiczne dodatki do paliwa od MIHEL, które zadbają o układ paliwowy i zmniejszą zużycie paliwa.
Korozja układu, czyli efekt długotrwałej obecności wody w paliwie
Długotrwała obecność wody w paliwie może prowadzić do korozji wewnętrznych elementów układu paliwowego, co z czasem może być widoczne na wskaźnikach pojazdu lub podczas wizualnej kontroli podzespołów.
Korozja układu paliwowego to poważny problem, który może pozostać niewidoczny, dopóki nie będzie za późno. Woda obecna w paliwie opada na dno zbiornika, gdzie stopniowo powoduje rdzewienie i uszkodzenia metalowych komponentów, takich jak przewody paliwowe, pompa paliwa i wtryskiwacze. Korozja osłabia te elementy, co może prowadzić do wycieków paliwa, awarii pompy czy nawet uszkodzenia wtryskiwaczy. Długotrwałe zaniedbanie tego problemu może skutkować kosztownymi naprawami, a nawet koniecznością wymiany całego układu paliwowego. Regularne sprawdzanie i konserwacja zbiornika paliwa, a także stosowanie dodatków do paliwa, które pomagają usuwać wodę, mogą znacząco przedłużyć żywotność układu paliwowego i zapobiec korozji.
Co jeszcze może być objawem wody w paliwie?
Oprócz problemów z uruchomieniem silnika i nierówną jego pracą obecność wody w paliwie może objawiać się na kilka innych sposobów. Zmętnienie i zmiana koloru paliwa to wyraźne sygnały, na które warto zwrócić uwagę. Kolejnym objawem jest dławienie się silnika – gdy woda dostaje się do komory spalania, zakłóca proces spalania, co może prowadzić do duszenia się silnika i nagłego spadku mocy. W zimne dni woda w paliwie może zamarzać, co z kolei blokuje przepływ paliwa przez przewody paliwowe i filtry. Objawia się to problemami z uruchomieniem silnika oraz jego gaśnięciem podczas jazdy. Zamarznięta woda może również uszkodzić przewody paliwowe i inne elementy układu, co prowadzi do poważniejszych awarii.