Oleje

Jak dobrać olej do silnika?

Jak dobrać olej do silnika?
Oleje

Właściwe smarowanie silnika to podstawa jego efektywnego działania i długotrwałości. Aby jednak zapewnić jednostce odpowiednie warunki pracy, należy dobrać odpowiedni olej silnikowy. Ale jak to zrobić? Jak dobrać środek smarny? W dzisiejszym wpisie podpowiadamy, na co zwracać uwagę przy wyborze, by sięgnąć po olej, który zagwarantuje silnikowi ochronę i optymalną pracę.

Olej silnikowy – jak dobrać? Weź pod uwagę przebieg samochodu

Wybór odpowiedniego oleju do silnika to nie tylko kwestia preferencji, ale przede wszystkim odpowiedzi na potrzeby konkretnego pojazdu, które zmieniają się wraz z jego przebiegiem. Dla samochodów z niskim przebiegiem, które jeszcze nie przekroczyły bariery 100 000 km, zalecane są oleje syntetyczne. Dzięki swojej odporności na wysokie temperatury i lepszym właściwościom smarującym syntetyki idealnie sprawdzają się w utrzymaniu sprawności nowszych silników. Z kolei dla samochodów z większym przebiegiem, gdzie naturalne zużycie komponentów silnika jest już bardziej zaawansowane, polecane są oleje półsyntetyczne lub mineralne. Ich gęstsza konsystencja lepiej radzi sobie z uszczelnianiem przestrzeni między zużytymi częściami, co może przyczynić się do wydłużenia życia silnika.

Jak dobrać olej silnikowy do rodzaju paliwa?

Nie tylko przebieg, ale i rodzaj paliwa ma istotny wpływ na wybór odpowiedniego oleju do silnika. 

  • Silniki zasilane benzyną mogą efektywnie pracować na większości dostępnych olejów, ale te napędzane olejem napędowym czy gazem LPG wymagają specjalnych rozwiązań. 
  • Oleje dedykowane dla silników Diesla często zawierają dodatki antykorozyjne i są przystosowane do cięższych warunków pracy, jakie generuje wyższa kompresja tego typu jednostek. 
  • Z kolei silniki na LPG pracują przy wyższych temperaturach, co wymaga olejów o lepszych właściwościach termicznych i większej odporności na utlenianie.

Jak warunki eksploatacji wpływają na wybór oleju?

Warunki, w jakich eksploatowany jest samochód, mają znaczący wpływ na wybór odpowiedniego oleju silnikowego. 

  • Ekstremalne temperatury zarówno wysokie, jak i niskie, mogą wymagać olejów o specjalnych właściwościach, które zapewniają lepszą ochronę silnika i stabilność termiczną. Na przykład silniki eksploatowane w bardzo zimnym klimacie mogą potrzebować oleju o niższej lepkości początkowej, co ułatwi rozruch w niskich temperaturach. 
  • Z kolei intensywne użytkowanie w wysokich temperaturach, jak jazda w górach czy długie trasy w gorące dni, wymaga olejów, które nie tracą swoich właściwości smarujących przy wysokich temperaturach.

Przestrzeganie zaleceń producenta

Zalecenia producenta samochodu odnośnie do wyboru oleju są fundamentem dla zachowania nie tylko sprawności, ale i gwarancji pojazdu. Producenci określają typ i lepkość oleju, które są idealnie dopasowane do konstrukcji i wymagań danego silnika. Stosowanie się do tych zaleceń zapewnia maksymalną wydajność silnika oraz jego ochronę przed przedwczesnym zużyciem. Nieprzestrzeganie tych zaleceń może prowadzić do obniżenia efektywności pracy silnika, zwiększenia zużycia paliwa, a nawet uszkodzenia silnika. Dodatkowo w przypadku wystąpienia awarii użycie niezalecanego oleju może być podstawą do odrzucenia reklamacji gwarancyjnej.

Rola lepkości oleju w ochronie silnika

Lepkość oleju jest kluczowym parametrem, który wpływa na zdolność oleju do efektywnego smarowania silnika w różnych warunkach operacyjnych. 

  • Oleje o zbyt niskiej lepkości mogą nie tworzyć wystarczającej warstwy ochronnej, co prowadzi do zwiększonego tarcia i zużycia części mechanicznych silnika. 
  • Z drugiej strony środki smarne o zbyt wysokiej lepkości mogą powodować trudności w pompowaniu oleju, szczególnie w niskich temperaturach, co utrudnia rozruch i zwiększa zużycie paliwa.

Idealny olej powinien utrzymywać swoją lepkość w całym zakresie temperatur pracy silnika, zapewniając nieprzerwane smarowanie i minimalizując ryzyko awarii oraz przedwczesnego zużycia silnika.

Normy i specyfikacje – jak wybierać olej zgodnie ze standardami?

Klasyfikacje ACEA i API są niezbędnymi narzędziami, które pomagają kierowcom w dokonaniu świadomego wyboru oleju silnikowego. 

  • Klasyfikacja ACEA, czyli standardy ustalone przez Association des Constructeurs Européens d'Automobiles, precyzuje wymagania dla olejów w zależności od typu silnika – osobowe czy ciężarowe – oraz specyfiki paliwa, jak benzyna czy diesel. Na przykład, oleje z klasą A/B są przeznaczone dla silników benzynowych i Diesla w samochodach osobowych, z kolei klasa C obejmuje oleje niskopopiołowe dla nowoczesnych silników wyposażonych w zaawansowane systemy
  • Z drugiej strony klasyfikacja API opracowana przez American Petroleum Institute, skupia się na określeniu zdolności oleju do spełniania określonych norm technicznych, przy czym serie S są przeznaczone dla silników benzynowych, a serie C dla Diesla.

Podczas wyboru oleju, zawsze warto zwrócić uwagę na te klasyfikacje i upewnić się, że wybrany produkt jest zgodny ze specyfikacjami wymaganymi przez producenta pojazdu. To nie tylko zagwarantuje najlepszą ochronę silnika, ale również pomoże uniknąć problemów związanych z nieodpowiednim smarowaniem i potencjalnymi awariami.

Jaki olej wybrać? Postaw na innowacyjne środki smarne z dodatkiem ceramiki

W dobie szybkiego rozwoju technologii motoryzacyjnej wybór odpowiedniego oleju do silnika stał się równie zaawansowany. Innowacje w dziedzinie nanotechnologii, takie jak technologia NANO PROTECTION® stosowana w olejach MIHEL, otwierają nowe możliwości w optymalizacji pracy silnika. Oleje ceramiczne silnikowe takie jak MIHEL Ceramic Oil®, zyskują uznanie dzięki swojej zdolności do tworzenia trwałej, odporniejszej na zużycie warstwy ochronnej. Wykazują one obniżone tarcie, co przekłada się na zmniejszenie zużycia elementów silnika oraz utrzymanie stałej, optymalnej temperatury pracy, nawet podczas intensywnego użytkowania. Stawiając na takie rozwiązania, wybierasz produkt, który nie tylko przedłuża żywotność silnika, ale także wspiera nowoczesne podejście do ochrony środowiska, oferując wydajniejszą pracę i potencjalnie mniejsze zużycie paliwa.

Wpisy z tej samej kategorii

Czytaj dalej

Głośna praca silnika po wymianie oleju – co może być nie tak?
Oleje

Głośna praca silnika po wymianie oleju – co może być nie tak?

Choć wymiana oleju powinna poprawić działanie silnika, czasami efektem ubocznym mogą być niepożądane hałasy. Co może być przyczyną tego problemu? Często wynika to z niewłaściwego poziomu oleju – zarówno zbyt niski, jak i zbyt wysoki poziom może prowadzić ...

author

Tomasz Pansewicz

Brand Manager

Zużycie oleju silnikowego – jakie normy są uznawane za standardowe?
Oleje

Zużycie oleju silnikowego – jakie normy są uznawane za standardowe?

Każdy silnik, niezależnie od jego wieku czy technologii, zużywa pewną ilość oleju, ale co, gdy ten proces staje się zbyt intensywny? Odnosi się to do tzw. normy zużycia, która jest kluczowym wskaźnikiem prawidłowego działania silnika. Jaka jest i kiedy po...

author

Tomasz Pansewicz

Brand Manager

Jak długo można przechowywać olej silnikowy? Termin ważności oleju
Oleje

Jak długo można przechowywać olej silnikowy? Termin ważności oleju

W świecie motoryzacji olej silnikowy często traktowany jest jako produkt, który można przechowywać w nieskończoność. Jednak czy rzeczywiście tak jest? Termin ważności oleju silnikowego to temat, który zasługuje na szczególną uwagę każdego właściciela poja...

author

Tomasz Pansewicz

Brand Manager

author

Tomasz Pansewicz

Brand Manager