Oleje

Głośna praca silnika po wymianie oleju – co może być nie tak?

Głośna praca silnika po wymianie oleju – co może być nie tak?
Oleje

Choć wymiana oleju powinna poprawić działanie silnika, czasami efektem ubocznym mogą być niepożądane hałasy. Co może być przyczyną tego problemu? Często wynika to z niewłaściwego poziomu oleju – zarówno zbyt niski, jak i zbyt wysoki poziom może prowadzić do zwiększonego hałasu. Niekiedy problem tkwi w rodzaju oleju – zbyt rzadki lub nieodpowiedni olej może nie zapewniać odpowiedniego smarowania. Inne możliwe przyczyny to zużyte elementy silnika, które były wcześniej maskowane przez stary olej. Spotkałeś się z takim problemem? Zobacz, co może on oznaczać.

Dlaczego silnik zaczął głośno pracować po wymianie oleju?

Głośna praca silnika po wymianie oleju może być niepokojącym zjawiskiem, które wymaga uwagi. Istnieje kilka potencjalnych przyczyn tego problemu. Najczęstszą z nich jest niewłaściwy poziom olejuzarówno zbyt niski, jak i zbyt wysoki może prowadzić do zwiększonego hałasu. Przy zbyt niskim poziomie, elementy silnika nie są odpowiednio smarowane, co powoduje zwiększone tarcie i hałas. Z kolei nadmiar może prowadzić do jego spieniania, co również skutkuje niedostatecznym smarowaniem. Innym częstym powodem jest użycie niewłaściwego rodzaju oleju. Każdy silnik wymaga środka smarnego o określonej lepkości i specyfikacji. Zastosowanie zbyt rzadkiego oleju może nie zapewnić odpowiedniej warstwy smarnej, szczególnie w wyższych temperaturach pracy. Problem może również leżeć w samym silniku – zużyte łożyska, luźne elementy czy problemy z układem rozrządu mogą stać się bardziej słyszalne po wymianie oleju, szczególnie jeśli poprzedni, zużyty olej maskował te dźwięki.

Głośna praca silnika po wymianie oleju a stan środka smarnego

Prawidłowa diagnostyka problemu głośnej pracy silnika po wymianie oleju wymaga uważnego słuchania i analizy charakteru dźwięków

  • Metaliczne stukanie może wskazywać na problemy z łożyskami lub tłokami, szczególnie jeśli nasila się wraz ze wzrostem obrotów. 
  • Syczenie lub gwizdanie może sugerować nieszczelności w układzie dolotowym, lub wydechowym
  • Z kolei głuche, miarowe stukanie na zimnym silniku może być oznaką problemów z hydraulicznymi kasownikami luzów zaworowych, które mogą nie działać prawidłowo z powodu niewłaściwego oleju lub jego poziomu. 
  • Warto również zwrócić uwagę na moment pojawienia się hałasu – czy występuje od razu po uruchomieniu, czy dopiero po rozgrzaniu silnika. To może pomóc w określeniu, czy problem jest związany z lepkością oleju, która zmienia się wraz z temperaturą

Pamiętaj też, że niektóre dźwięki mogą być normalne tuż po wymianie oleju, gdy nowy, czysty środek smarny wypłukuje osady i dociera do wszystkich zakamarków silnika.

  • Pojemność

  • Właściwy dobór oleju silnikowego – klucz do cichej pracy

    Wybór odpowiedniego oleju silnikowego jest bardzo ważny w kontekście zapewnienia cichej i efektywnej pracy silnika. Każdy producent samochodów określa konkretne wymagania dotyczące oleju dla danego modelu silnika. Te specyfikacje uwzględniają nie tylko lepkość oleju (oznaczaną symbolami takimi jak 5W-30 czy 10W-40), ale także jego właściwości chemiczne i dodatki. Lepkość oleju musi być dostosowana do warunków klimatycznych i stylu jazdy. Oleje o niższej lepkości (np. 0W-20) są często zalecane do nowoczesnych silników ze względu na ich wpływ na oszczędność paliwa, ale mogą nie zapewniać odpowiedniej ochrony w starszych jednostkach. Z kolei oleje o wyższej lepkości mogą lepiej chronić silnik pracujący w trudnych warunkach, ale mogą też zwiększać opory wewnętrzne silnika. Poza lepkością istotne są również normy jakościowe oleju, takie jak API, ACEA czy specyfikacje producentów (np. VW, MB, BMW). Użycie oleju niespełniającego tych norm może prowadzić nie tylko do głośniejszej pracy silnika, ale także do przyspieszonego zużycia jego elementów.

    Wybierz spośród bogatej oferty olejów ceramicznych od MIHEL, które maksymalnie redukują tarcie i wydłużają żywotność silnika niezależnie od jej rodzaju.

    Co zrobić, gdy po wymianie oleju silnik głośno pracuje?

    Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie poziomu oleju na zimnym silniku, na równej powierzchni. Poziom powinien znajdować się między oznaczeniami minimum i maksimum na bagnecie. Jeśli poziom jest prawidłowy, kolejnym krokiem jest uruchomienie silnika i obserwacja, czy nie ma wycieków spod korka spustowego lub filtra oleju. Następnie warto przysłuchać się pracy silnika na różnych obrotach – zarówno na biegu jałowym, jak i przy lekkim przyspieszeniu. Jeśli hałas pojawia się tylko w określonych warunkach, może to pomóc w zlokalizowaniu źródła problemu. Warto też sprawdzić dokumentację samochodu i upewnić się, że zastosowany olej odpowiada zaleceniom producenta. Jeśli wszystko wydaje się być w porządku, a hałas nie ustępuje po kilkudziesięciu kilometrach jazdy, wskazana jest konsultacja z profesjonalnym mechanikiem, który może przeprowadzić bardziej zaawansowaną diagnostykę.

    Dlaczego nie warto ignorować głośnej pracy jednostki po serwisie olejowym?

    Hałas jest często pierwszym sygnałem, że coś jest nie tak z silnikiem, i zlekceważenie go może doprowadzić do pogłębienia się problemu. Na przykład, jeśli przyczyną hałasu jest zbyt niski poziom oleju lub niewłaściwy jego rodzaj, dalsza eksploatacja może prowadzić do zwiększonego tarcia i przegrzewania się elementów silnika. To z kolei może skutkować przyspieszonym zużyciem łożysk, pierścieni tłokowych czy zaworów. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do zatarcia silnika, co często oznacza konieczność jego całkowitej wymiany lub generalnego remontu. Ponadto niektóre problemy, takie jak niewłaściwe ustawienie rozrządu czy luzy zaworowe, jeśli są ignorowane, mogą prowadzić do uszkodzenia innych elementów silnika, zwiększając zakres i koszty ewentualnej naprawy. Dlatego tak ważne jest, aby reagować na wszelkie nietypowe dźwięki niezwłocznie po ich zauważeniu.

    Profilaktyka i regularna konserwacja układu smarowania

    Regularna konserwacja układu smarowania jest kluczowa dla zapobiegania problemom z głośną pracą silnika i zapewnienia jego długotrwałej sprawności. Podstawowym elementem tej konserwacji jest regularna wymiana oleju i filtra zgodnie z zaleceniami producenta. Warto pamiętać, że nowoczesne silniki często wymagają częstszych wymian oleju, niż sugerują to standardowe interwały serwisowe, szczególnie jeśli samochód jest eksploatowany w trudnych warunkach (częsta jazda na krótkich dystansach, w korku, z dużym obciążeniem). Oprócz regularnych wymian warto również kontrolować poziom oleju między wymianami – nagły spadek poziomu może wskazywać na problemy z uszczelnieniami lub nadmierne zużycie oleju przez silnik. Istotne jest także stosowanie dodatków do oleju – mogą one pomóc w oczyszczeniu silnika i poprawie jego pracy. Dodatkowo warto regularnie sprawdzać stan innych elementów układu smarowania, takich jak pompa oleju czy czujniki ciśnienia, gdyż ich awaria może również prowadzić do problemów z pracą silnika

    Wpisy z tej samej kategorii

    Czytaj dalej

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager