Oleje

Czy odma silnikowa ma wpływ na zużycie oleju? Dowiedz się, co może powodować problemy

Czy odma silnikowa ma wpływ na zużycie oleju? Dowiedz się, co może powodować problemy
Oleje

Odma silnikowa, choć z pozoru mało istotna, odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Jej nieprawidłowe działanie może prowadzić do wielu problemów, w tym do nadmiernego zużycia oleju silnikowego. W tym artykule przyjrzymy się, jak wadliwa odma może wpływać na ilość oleju w silniku, jakie objawy mogą wskazywać na jej usterki, oraz jak skutecznie zabezpieczyć silnik przed potencjalnymi problemami. Zapraszamy do lektury.

Czy przez odmę może brać olej? Czy to w ogóle możliwe?

Odma silnikowa to na pierwszy rzut oka niepozorny układ, który odpowiada za regulację ciśnienia w misce olejowej i odprowadzanie gazów przedostających się z komory spalania. Jednak gdy odma zaczyna szwankować, konsekwencje mogą być poważne – szczególnie dla oleju silnikowego. Jej nieefektywna praca może prowadzić do nadmiernego zużycia oleju, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzenia silnika. Wyobraź sobie, że Twój silnik zaczyna "połykać" olej w zastraszającym tempie, a Ty nie masz pojęcia dlaczego. Właśnie tak podstępnie działa wadliwa odma silnikowa, stopniowo drenując nie tylko olej, ale i portfel. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie kontrolować stan odmy i reagować na pierwsze symptomy jej nieprawidłowej pracy.

Zawór PCV – mały element, wielki wpływ na zużycie oleju

W sercu układu odmy silnikowej kryje się niepozorny, ale niezwykle istotny element – zawór PCV (Positive Crankcase Ventilation). Ten mały komponent pełni kluczową rolę w regulacji ciśnienia w skrzyni korbowej i odprowadzaniu gazów blow-by. Gdy zawór PCV działa prawidłowo, utrzymuje idealną równowagę, zapobiegając nadmiernemu zużyciu oleju i chroniąc silnik przed szkodliwymi gazami. Jednak gdy zaczyna szwankować, konsekwencje mogą być poważne. Zatkany lub uszkodzony zawór PCV może prowadzić do wzrostu ciśnienia w skrzyni korbowej, wypychając olej przez uszczelki i uszczelnienia. W rezultacie silnik może zacząć "pożerać" olej w alarmującym tempie. Co gorsza, problemy z zaworem PCV mogą również prowadzić do gromadzenia się szkodliwych osadów w silniku, skracając jego żywotność.

  • Pojemność

  • Dym z rury wydechowej? Sprawdź, czy to nie wina odmy

    Widok gęstego, białego lub niebieskiego dymu wydobywającego się z rury wydechowej to koszmar każdego kierowcy. Choć przyczyn takiego zjawiska może być wiele, jednym z często pomijanych winowajców jest właśnie wadliwa odma silnikowa. Gdy układ nie radzi sobie z odprowadzaniem gazów z komory silnika, nadmiar oleju może przedostawać się do układu wydechowego, tworząc charakterystyczny dym. To nie tylko problem estetyczny czy ekologiczny – to także czerwona flaga ostrzegająca przed poważniejszymi uszkodzeniami silnika. Ignorowanie tego sygnału może prowadzić do drastycznego wzrostu zużycia oleju, a w konsekwencji do kosztownych napraw. 

    3 sygnały ostrzegawcze, że odma silnikowa szwankuje

    Nadmierne zużycie oleju oraz gęsty dym z rury wydechowej to nie wszystko, o mówi nam o problemach z odmą. W momencie, gdy układ ten zaczyna szwankować, mogą pojawić się również inne sygnały. O czym mowa?

    Każdy z tych symptomów sam w sobie powinien skłonić Cię do wizyty u mechanika, ale ich kombinacja to już alarm najwyższego stopnia. Pamiętaj, że wczesna reakcja może uchronić Cię przed poważnymi i kosztownymi naprawami w przyszłości.

    Jak uratować silnik przed skutkami wadliwej odmy? 

    Pierwszym krokiem jest regularna kontrola poziomu oleju – częstsze niż zazwyczaj spadki powinny wzbudzić Twoją czujność. Następnie, zwróć uwagę na pracę silnika na biegu jałowymnierówna praca może sugerować problemy z odmą. Ważne jest również regularne czyszczenie układu odmy, szczególnie jeśli Twój samochód ma już kilka lat na karku – dobrym sposobem jest przepłukanie silnika za pomocą dobrej jakości płukanki. 

    Nie zapomnij też o wymianie filtra odmy, jeśli Twój model samochodu go posiada. Warto również rozważyć stosowanie wysokiej jakości oleju silnikowego, który jest bardziej odporny na degradację i mniej podatny na tworzenie osadów – w tym miejscu zachęcamy do zapoznania się z ofertą nowoczesnych olejów ceramicznych silnikowych od MIHEL.

    Wpisy z tej samej kategorii

    Czytaj dalej

    Głośna praca silnika po wymianie oleju – co może być nie tak?
    Oleje

    Głośna praca silnika po wymianie oleju – co może być nie tak?

    Choć wymiana oleju powinna poprawić działanie silnika, czasami efektem ubocznym mogą być niepożądane hałasy. Co może być przyczyną tego problemu? Często wynika to z niewłaściwego poziomu oleju – zarówno zbyt niski, jak i zbyt wysoki poziom może prowadzić ...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Zużycie oleju silnikowego – jakie normy są uznawane za standardowe?
    Oleje

    Zużycie oleju silnikowego – jakie normy są uznawane za standardowe?

    Każdy silnik, niezależnie od jego wieku czy technologii, zużywa pewną ilość oleju, ale co, gdy ten proces staje się zbyt intensywny? Odnosi się to do tzw. normy zużycia, która jest kluczowym wskaźnikiem prawidłowego działania silnika. Jaka jest i kiedy po...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Jak długo można przechowywać olej silnikowy? Termin ważności oleju
    Oleje

    Jak długo można przechowywać olej silnikowy? Termin ważności oleju

    W świecie motoryzacji olej silnikowy często traktowany jest jako produkt, który można przechowywać w nieskończoność. Jednak czy rzeczywiście tak jest? Termin ważności oleju silnikowego to temat, który zasługuje na szczególną uwagę każdego właściciela poja...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager