Inne

Czy można tankować na włączonym silniku?

Czy można tankować na włączonym silniku?
Inne

Wielu kierowców zastanawia się, czy można tankować samochód przy włączonym silniku. Choć praktyka ta może wydawać się wygodna, warto być świadomym, że wiąże się z nią szereg ryzyk oraz konsekwencji prawnych i ekonomicznych. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tankowanie z włączonym silnikiem jest zdecydowanie odradzane oraz jakie zagrożenia i dodatkowe koszty mogą wynikać z ignorowania tej zasady.

Czy można tankować na włączonym silniku? Przepisy mówią jasno

Tankowanie przy włączonym silniku to praktyka, która jest naruszeniem prawa. W wielu krajach, w tym w Polsce obowiązują przepisy zabraniające tej praktyki. Zignorowanie tych zasad może skutkować nałożeniem mandatu, a w niektórych przypadkach nawet konsekwencjami karnymi, szczególnie jeśli zaniedbanie to doprowadzi do wypadku. Policja i personel stacji paliw mają prawo egzekwować te przepisy, a nieprzestrzeganie ich może skutkować nie tylko grzywną, ale także wpłynąć na przyszłe ubezpieczenie pojazdu oraz jego historię. 

Dlaczego nie należy tankować przy włączonym silniku? Podstawy bezpieczeństwa

Tankowanie przy włączonym silniku wydaje się być wygodne, szczególnie podczas zimnych dni, kiedy chcemy zachować ciepło w kabinie pojazdu. Jednakże, bez względu na pogodę czy okoliczności, zawsze zaleca się wyłączenie silnika podczas tankowania. Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo – włączony silnik to większe ryzyko przypadkowego iskrzenia, które może wywołać zapłon oparów paliwa. Ponadto silnik pracujący na biegu jałowym wytwarza dodatkowe opary paliwa, które mogą gromadzić się wokół pojazdu, tworząc potencjalnie niebezpieczne środowisko dla Ciebie i innych osób znajdujących się na stacji benzynowej.

  • Czym grozi tankowanie z włączonym silnikiem? Realne zagrożenie pożaru

    Tankowanie z włączonym silnikiem znacznie zwiększa ryzyko pożaru. Jednostka napędowa, choć wydaje się być pasywna podczas pracy na biegu jałowym, wciąż generuje ciepło i – co ważniejsze – iskry mogące wydobywać się z układu wydechowego. Te iskry w połączeniu z wysoko łatwopalnymi oparami benzyny tworzą niezwykle ryzykowną mieszankę. Nawet niewielka iskra może wywołać pożar, co w rezultacie może prowadzić do eksplozji, szczególnie w zamkniętej przestrzeni stacji benzynowej. To powód, dla którego zasady bezpieczeństwa i procedury na stacjach benzynowych są tak rygorystyczne i zalecają wyłączenie silnika przed rozpoczęciem tankowania.

    Dlaczego warto wyłączyć silnik podczas tankowania? Kwestie ekonomii

    Pozostawienie silnika w stanie pracy na biegu jałowym prowadzi do niepotrzebnego zużycia paliwa, które może wydawać się nieznaczne, ale w dłuższym okresie czasu sumuje się do znaczących wartości. Jednostka napędowa pozostawiona na luzie zużywa paliwo, by utrzymać swoją działalność, nawet jeśli pojazd nie jest używany. Dlatego, wyłączając silnik, można zmniejszyć koszty paliwa oraz emisję szkodliwych spalin do atmosfery. Ponadto niepotrzebne obciążanie silnika, gdy pojazd stoi, przyspiesza zużycie ważnych komponentów takich jak świece zapłonowe czy układ wydechowy, co z kolei może skutkować wyższymi kosztami konserwacji i potencjalnie krótszą żywotnością silnika. Oszczędności wynikające z wyłączenia silnika podczas tankowania są więc dwojakie – obniżają bieżące koszty paliwa oraz zmniejszają przyszłe wydatki na serwisowanie pojazdu.

    Tankowanie a układy pokładowe pojazdu

    Tankowanie przy włączonym silniku może wprowadzić zakłócenia w działaniu układów pokładowych pojazdu – zwłaszcza w nowoczesnych samochodach wyposażonych w zaawansowane technologie monitorujące stan pojazdu. Jednym z takich systemów jest wskaźnik poziomu paliwa, który może wyświetlać nieprawidłowe informacje, jeśli tankowanie odbywa się przy włączonym silniku. Dzieje się tak, ponieważ systemy te są zaprojektowane do pracy w określonych warunkach, a tankowanie przy pracującym silniku może zakłócić prawidłową kalibrację czujników. To może prowadzić do błędnych odczytów ilości paliwa w zbiorniku, co z kolei może wpływać na planowanie podróży czy konieczność częstszego tankowania. W skrajnych przypadkach takie zakłócenia mogą również wpłynąć na inne systemy pokładowe, takie jak system zarządzania silnikiem czy układ odpowiadający za emisję spalin, co potencjalnie może skutkować drogimi naprawami i interwencjami serwisowymi. 

    Zadbaj o swoją jednostkę i sięgnij po ceramiczne dodatki do silnika od MIHEL.

    Podsumowanie

    Tankowanie przy włączonym silniku to nie tylko naruszenie przepisów obowiązujących w wielu krajach, ale przede wszystkim poważne ryzyko bezpieczeństwa. Otwarte płomienie czy iskry mogą łatwo zapalić opary paliwa, prowadząc do katastrofalnych skutków. Dodatkowo niepotrzebne zużycie paliwa i szybsze zużycie podzespołów silnika generują dodatkowe koszty, których z łatwością można uniknąć, po prostu wyłączając silnik podczas tankowania. Przestrzeganie tej zasady jest również istotne dla prawidłowej pracy systemów pokładowych pojazdu, które mogą zostać zakłócone przez tankowanie przy działającym silniku. Dbaj o swoje bezpieczeństwo i ekonomię jazdy, wyłączając silnik każdorazowo, gdy zatrzymujesz się, aby zatankować. Pamiętaj, że odpowiednie dbanie o swój pojazd zaczyna się od przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa i odpowiedzialności.

    Wpisy z tej samej kategorii

    Czytaj dalej

    Jazda z wyciekiem paliwa – konsekwencje i środki zaradcze
    Inne

    Jazda z wyciekiem paliwa – konsekwencje i środki zaradcze

    Wyciek paliwa z pojazdu to sytuacja, która wymaga natychmiastowej reakcji ze względu na poważne konsekwencje zarówno dla bezpieczeństwa, jak i środowiska. Każdy wyciek, niezależnie od jego lokalizacji w samochodzie, jest sygnałem, że coś jest nie tak z uk...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Wymiana filtra paliwa – kiedy i dlaczego jest tak ważna?
    Inne

    Wymiana filtra paliwa – kiedy i dlaczego jest tak ważna?

    Filtr paliwa w samochodzie dba o to, by do silnika trafiało tylko czyste paliwo. Jego odpowiednie funkcjonowanie jest kluczowe dla zachowania optymalnej wydajności i długotrwałej pracy silnika. Mimo swojej niewielkiej wielkości filtr ten odgrywa ogromną r...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Jak odpowietrzyć układ paliwowy? Poradnik krok po kroku
    Inne

    Jak odpowietrzyć układ paliwowy? Poradnik krok po kroku

    Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Twój samochód nagle odmawia posłuszeństwa, mimo że zbiornik jest pełen paliwa? Odpowiedź może kryć się w niepozornych bąbelkach powietrza, które zakradły się do układu paliwowego – w takiej sytuacji mówimy o za...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Dlaczego silnik bierze olej?
    Inne

    Dlaczego silnik bierze olej?

    Twoje auto zaczyna zużywać więcej oleju niż zwykle i zastanawiasz się, co może być przyczyną? Wzmożone zużycie oleju silnikowego może wskazywać na szereg problemów technicznych, które wymagają uwagi. Od nieszczelnych pierścieni tłokowych po uszkodzenia tu...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Jakie są objawy pęknięcia bloku silnika?
    Inne

    Jakie są objawy pęknięcia bloku silnika?

    Pęknięcie bloku silnika to jedna z najpoważniejszych awarii, które mogą spotkać każdego kierowcę. Może prowadzić do szeregu komplikacji, które nie tylko wpływają na wydajność pojazdu, ale także mogą skutkować kosztownymi naprawami lub nawet koniecznością ...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Jak sprawdzić poduszki silnika?
    Inne

    Jak sprawdzić poduszki silnika?

    Poduszki silnika to jedne z tych komponentów samochodowych, które często są pomijane podczas rutynowych przeglądów, a ich prawidłowe funkcjonowanie ma kluczowe znaczenie dla ogólnej wydajności i komfortu pojazdu. W tym artykule pokażemy, jak wykonać wizua...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager