Inne

Moment obrotowy silnika – co to właściwie jest?

Moment obrotowy silnika – co to właściwie jest?
Inne

Silniki samochodowe to serce każdego pojazdu, tętniące rytmicznie w harmonii technologicznego postępu i inżynierskiej precyzji. Ich parametry takie jak moment obrotowy decydują nie tylko o dynamice jazdy, ale także o komforcie i ekonomii eksploatacji. W dzisiejszym wpisie przybliżymy sobie to pojęcie i odpowiemy sobie na najważniejsze pytania związane z momentem obrotowym w aucie. Co warto wiedzieć? O tym w dalszej części wpisu. Zapraszamy!

Co to jest moment obrotowy silnika?

Moment obrotowy silnika to kluczowy parametr definiujący jego zdolność do pracy. Można go porównać do siły, z jaką ktoś kręci korbą – im większa siła, tym większy moment. W samochodach mówimy o siłach działających na wał korbowy, a ich "ramię" to po prostu odległość od osi obrotu, na której działają. Wyrażony w niutonometrach (Nm), moment obrotowy nie tylko mierzy, jak potężnie silnik "pcha" samochód z miejsca, ale też jak efektywnie pojazd może poruszać się pod obciążeniem, na przykład podczas wjazdu pod górę. Można więc powiedzieć, że to właśnie moment obrotowy odpowiada za odczucie przyspieszenia i siły, kiedy wciskamy pedał gazu. Jest to szczególnie odczuwalne w niskich zakresach prędkości, gdzie silnik musi pokonywać inercję i różnego rodzaju opory ruchu.

Jaka jest różnica między mocą i momentem obrotowym silnika?

Różnica między mocą a momentem obrotowym silnika jest podstawowa, lecz często niezrozumiała.

  • Moment obrotowy odnosi się do surowej siły działania silnika, jest to potencjał, który "budzi" pojazd do ruchu i pozwala mu pokonywać opory. 
  • Moc wyrażana w kilowatach (kW) lub koniach mechanicznych (KM), jest natomiast miarą szybkości, z jaką silnik jest w stanie wykonać pracę, czyli połączeniem siły (momentu) i szybkości (obrotów).

W praktycznym zastosowaniu wysoki moment obrotowy jest odczuwalny jako zdolność do szybkiego przyspieszenia z niskich prędkości, natomiast duża moc przekłada się na wyższą prędkość maksymalną i lepsze osiągi przy długotrwałym wysiłku, takim jak jazda na wysokich obrotach. Oba te parametry są więc komplementarne i decydują o charakterze jazdy i możliwościach pojazdu.

Dlaczego silnik Diesla ma wyższe momenty obrotowe?

Silniki Diesla słyną z tego, że oferują wyższy moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych niż ich benzynowe odpowiedniki. Wynika to z kilku czynników, w tym z wyższego stopnia sprężania i większej gęstości energii paliwa. Sprężanie powietrza do wyższych ciśnień przed wtryskiem paliwa pozwala na bardziej energiczne i efektywne jego spalanie. To z kolei przekłada się na większą siłę działającą na tłoki i wał korbowy, czyli wyższy moment obrotowy. Ponadto silniki Diesla są zwykle projektowane z myślą o pracy pod większym obciążeniem, co sprawia, że są one idealne do zastosowań wymagających dużej siły pociągowej jak ciężarówki czy SUVy. Dzięki temu jednostki wysokoprężne świetnie radzą sobie na przykład z ciągnięciem przyczep czy dynamicznym ruszaniem z miejsca, nawet przy pełnym załadunku.

  • Jakie są najczęstsze problemy z momentem obrotowym?

    Problemy z momentem obrotowym w samochodzie mogą przybierać różne formy, a ich przyczyny bywają równie zróżnicowane. Najczęściej kierowcy mogą doświadczać spadku efektywności przyspieszenia, co oznacza, że silnik nie jest w stanie wygenerować wystarczającej siły, aby przyspieszyć pojazd w sposób oczekiwany. To może być wynik niewłaściwej pracy turbodoładowania, które ma za zadanie zwiększyć ilość powietrza dostarczanego do komory spalania, przez co poprawia się efektywność i moment obrotowy. Problemy mogą wynikać również z zużycia mechanicznego, na przykład w wyniku naturalnego zużycia tłoków, pierścieni lub wału korbowego. Problemy z wtryskiem paliwa, takie jak zanieczyszczone wtryskiwacze, mogą również wpływać na nierównomierne spalanie, co bezpośrednio przekłada się na niestabilny moment obrotowy. Elektroniczne systemy zarządzania silnikiem, które nieprawidłowo interpretują dane z czujników, mogą również prowadzić do nieoptymalnej pracy silnika i w efekcie – do problemów z momentem obrotowym.

    Jak zwiększyć moment obrotowy?

    Zwiększenie momentu obrotowego silnika jest możliwe poprzez szereg modyfikacji i ulepszeń, które mogą zostać wprowadzone w życie. W poprzednim wpisie wspomnieliśmy o kilku z nich. Pierwszą i podstawową metodą jest chiptuning, czyli modyfikacja oprogramowania sterującego silnikiem, co może optymalizować parametry pracy silnika i zwiększać jego moment obrotowy. Kolejną opcją jest instalacja większego lub bardziej wydajnego turbodoładowania, które zwiększa ilość powietrza dostarczanego do silnika, poprawiając tym samym jego wypełnienie i podnosząc moment obrotowy. Warto również zwrócić uwagę na system wydechowy – lepiej przepływający układ wydechowy może zmniejszać opory wydechowe, pozwalając silnikowi "oddychać" efektywniej. Zmiana przepustnicy lub zastosowanie sportowego filtra powietrza to kolejne kroki, które mogą przynieść korzyści. Warto też wspomnieć o modyfikacji mechanicznej, jaką jest zwiększenie pojemności skokowej, co bezpośrednio wpływa na wielkość momentu obrotowego. Wszystkie te działania powinny być jednak przeprowadzane z uwagą na zachowanie odpowiedniego balansu i nienaruszanie integralności silnika.

    Wpisy z tej samej kategorii

    Czytaj dalej

    Jazda z wyciekiem paliwa – konsekwencje i środki zaradcze
    Inne

    Jazda z wyciekiem paliwa – konsekwencje i środki zaradcze

    Wyciek paliwa z pojazdu to sytuacja, która wymaga natychmiastowej reakcji ze względu na poważne konsekwencje zarówno dla bezpieczeństwa, jak i środowiska. Każdy wyciek, niezależnie od jego lokalizacji w samochodzie, jest sygnałem, że coś jest nie tak z uk...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Wymiana filtra paliwa – kiedy i dlaczego jest tak ważna?
    Inne

    Wymiana filtra paliwa – kiedy i dlaczego jest tak ważna?

    Filtr paliwa w samochodzie dba o to, by do silnika trafiało tylko czyste paliwo. Jego odpowiednie funkcjonowanie jest kluczowe dla zachowania optymalnej wydajności i długotrwałej pracy silnika. Mimo swojej niewielkiej wielkości filtr ten odgrywa ogromną r...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Jak odpowietrzyć układ paliwowy? Poradnik krok po kroku
    Inne

    Jak odpowietrzyć układ paliwowy? Poradnik krok po kroku

    Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Twój samochód nagle odmawia posłuszeństwa, mimo że zbiornik jest pełen paliwa? Odpowiedź może kryć się w niepozornych bąbelkach powietrza, które zakradły się do układu paliwowego – w takiej sytuacji mówimy o za...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Dlaczego silnik bierze olej?
    Inne

    Dlaczego silnik bierze olej?

    Twoje auto zaczyna zużywać więcej oleju niż zwykle i zastanawiasz się, co może być przyczyną? Wzmożone zużycie oleju silnikowego może wskazywać na szereg problemów technicznych, które wymagają uwagi. Od nieszczelnych pierścieni tłokowych po uszkodzenia tu...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Jakie są objawy pęknięcia bloku silnika?
    Inne

    Jakie są objawy pęknięcia bloku silnika?

    Pęknięcie bloku silnika to jedna z najpoważniejszych awarii, które mogą spotkać każdego kierowcę. Może prowadzić do szeregu komplikacji, które nie tylko wpływają na wydajność pojazdu, ale także mogą skutkować kosztownymi naprawami lub nawet koniecznością ...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    Jak sprawdzić poduszki silnika?
    Inne

    Jak sprawdzić poduszki silnika?

    Poduszki silnika to jedne z tych komponentów samochodowych, które często są pomijane podczas rutynowych przeglądów, a ich prawidłowe funkcjonowanie ma kluczowe znaczenie dla ogólnej wydajności i komfortu pojazdu. W tym artykule pokażemy, jak wykonać wizua...

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager

    author

    Tomasz Pansewicz

    Brand Manager